Actie SP bij benzinestations

23 september 2005

Actie SP bij benzinestations

Radio Schiedam • Donderdag zijn er tussen 17.00 uur en 20.00 uur prikacties bij enkele benzinestations van Total in Schiedam en Vlaardingen gehouden.

De acties zijn een initiatief van het Burma Centrum Nederland en de SP-afdelingen Schiedam en Vlaardingen. Ze zijn een onderdeel van de onlangs begonnen wereldwijde campagne tegen de Franse oliemaatschappij vanwege hun enorme investeringen in de gaswinning in Birma. Het bedrijf steunt hiermee volgens de SP en het Burma Centrum een keiharde dictatuur. Tijdens de actie kregen tankende automobilisten een folder aangeboden. Daarnaast werden in de omgeving en op het tankstation zelf spandoeken en borden aangebracht. De pomphouder kreeg een brief waarin stond dat de actie niet tegen zijn nering is gericht maar dat het protest moet doorklinken naar de hoofdkantoren in Voorburg en Parijs. SP-Kamerlid Van Bommel heeft eerder in Den Haag met Kamervragen aandacht gevraagd voor de betrokkenheid van Total bij mensenrechtenschendingen in Birma.