RS: Vragen aan staatssecretaris over Schiewerk

12 augustus 2005

RS: Vragen aan staatssecretaris over Schiewerk

Radio Schiedam • Het Tweede Kamerlid Jan de Wit (SP) heeft donderdag vragen gesteld aan staatssecretaris Van Hoof. Zowel de Wit als Van Hoof hebben enkele maanden geleden onafhankelijk van elkaar een werkbezoek gebracht aan Schiewerk. Daar moeten uitkeringsgerechtigden verplicht voor hun uitkering werken. Van Hoof zei onder de indruk te zijn van de Schiedamse aanpak. De Wit was onthutst over de beroerde arbeidsomstandigheden.

Nadat de Schiedamse SP geen bevredigende reactie van wethouder Lepidis had gekregen, nadat men de tekortkomingen had aangekaart, schakelde men de Arbeidsinspectie in. Die oordeelde dat de Arbeidsomstandighedenwet overtreden werd. De Arbeidsinspectie heeft inmiddels, namens staatssecretaris Van Hoof, een brief gestuurd naar de gemeente Schiedam, waarin de gemeente gesommeerd wordt de tekortkomingen binnen drie maanden aan te pakken. De Wit wil nu van de staatssecretaris weten of de slechte arbeidsomstandigheden hem niet zijn opgevallen bij zijn werkbezoek. De SP suggereert, dat de staatssecretaris zijn eigen regels niet kent en vraagt hem of hij bereid is om bij andere Work First projecten de Arbeidsinspectie inspecties te laten uitvoeren.