RD: Schiewerk voldoet toch aan Arbo-eisen

13 augustus 2005

RD: Schiewerk voldoet toch aan Arbo-eisen

Rotterdams Dagblad • Schiewerk voldoet ruim voor de deadline van de Arbeidsinspectie aan alle gestelde eisen, zegt de gemeente Schiedam. De plastic kantinestoelen zijn inmiddels vervangen door de voorgeschreven, verstelbare stoelen, de tafels zijn onderweg en de veiligheidsschoenen zitten aan de voeten van de bijstandsgerechtigden die in het productiehuis werken.

Ook de inventarisatie van gezondheidsrisico's kan voor half oktober worden afgerond. Deze standaardprocedure is de laatste eis op het lijstje van de Arbeidsinspectie, om de situatie bij Schiewerk te verbeteren. Uitkeringsgerechtigden worden verplicht daar gedurende maximaal zes maanden twintig uur per week inpak-, veeg- of licht administratief werk te doen. Het productiehuis wordt op deze manier ingezet om het aantal aanvragen voor een uitkering terug te dringen.

De overtredingen bij Schiewerk kwamen in juni aan het licht na een werkbezoek van SP Tweede-Kamerlid Jan de Wit. De Schiedamse afdeling van de SP stelde zaak aan de kaak bij wethouder Christine Lepidis. Los daarvan nam ook de staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid een kijkje bij het productiehuis, maar hem viel niets op aan de werkomstandheden. Van Hoof was zelfs zeer te spreken over het project. Kamerlid De Wit heeft deze week daarom diverse vragen gesteld over de misser van de staatssecretaris.

Halverwege juli viel de vermanende brief van de Arbeidsinspectie, waar de staatssecretaris voor verantwoordelijk is, bij de gemeente op de mat. Alles moest binnen drie maanden op orde zijn. "Tijdens het bezoek van Van Hoof waren de veiligheidsschoenen al lang binnen. Maar die leken ons voor het verpakken van kruiden toendertijd niet zo nodig," aldus een woordvoerder van de gemeente.