RD: Kabaal barst weer los

4 augustus 2005

RD: Kabaal barst weer los

Rotterdams Dagblad • Poetry Slam, straattheater, kunstenaars, politieke discussies en bands, heel veel bands. Dat kunnen de bezoekers van de tweede editie van Kabaal in de Plantage op zaterdag 3 september verwachten, van twaalf tot twaalf, mét een afterparty in Van Diggelen, de Graauwe Hengst en Moeh.

Het festival is een idee van ROOD Schiedam, de jongerenafdeling van de SP. Ze hebben bijna alle bands zelf bekeken, zeggen SP-jongeren Benjamin Hoppe (22) en Thomas van Krughten (21). Het meest kijken ze uit naar Rash.

Line-up
De line-up is indrukwekkend, bekostigd uit de partijkas van de SP. ,,De SP is de rijkste partij van Nederland,'' zegt Thomas lachend. Maar ze hebben het geld niet zomaar van hun partij gekregen. Aanleiding was het Schiedamse succes van vorig jaar. Thomas: ,,Dat was zo onverwacht. We hadden gerekend op driehonderd bezoekers en het waren er zeker het dubbele.''

Voor dit jaar verwacht het tweetal nog meer bezoekers, zeker omdat de eigen SP-drukkerij zo'n twintigduizend flyers heeft gedrukt. En ja, het is niet alleen een festival voor de lol, er zijn ook politieke discussies met Schiedamse prominenten. De SP wil immers de 'neoliberale samenleving' aanpakken, zegt Benjamin, door het opwekken van 'maatschappijkritische discussies' om te laten zien dat het ook anders kan. Benjamin: ,,Er zijn drie discussiefora en het hangt van het lokale politieke klimaat waar ze over gaan. Er komen prominente mensen uit Schiedam, maar ik durf nog niet te zeggen wie.''

In Schiedam wordt niet bijster veel voor jongeren gedaan, vinden de SP'ers. ,,Er zijn in Schiedam weinig optredens,'' zegt Thomas. ,,Ja je hebt de Graauwe Hengst, maar dat is niet echt voor jongeren weggelegd.'' Benjamin: ,,Maar dit is een initiatief van en door jongeren. Kabaal is niet door de gemeente Schiedam aangewezen om de binnenstad aantrekkelijker te maken.''

Programma
Mala Vita versmelt ska, punk, dub, rumba en reggae. VanKatoen ('Moet je HAVO hebben om gelukkig te zijn') speelt heftig en strak. Het Schiedamse Vixy is de huisband van de Plantage en zegt beïnvloed te zijn door Madness, Beck, Zita Swoon en de New Cool Collective. Linked, beschreven als 'manisch muzikale extremisten' smeden knetterende beats, samples en elektronica aan elkaar. Skiggy Rapz is een jonge rapper, terwijl Toffe Haan Nederlandstalige nummers brengt met een humoristisch sausje. Rash maakt rockmuziek met een vleugje hiphop. Ollie Q and The Deep Six speelt ska, jazz, calypso en rocksteady. The Orchestra of Harmonic Disturbance tekent voor grunge. Verder is er straattheater, cabaret, VJ's en film.

(foto-bijschrift: Benjamin Hoppe en Thomas van Krughten voor het podium in de Plantage. Het festival speelt echter ook achter de muziekkoepel af. Daar treden dichters en cabaretiers op en worden politieke discussies gevoerd door Schiedamse prominenten.)