Onbetaald werk voor uitkeringsgerechtigden: ‘Uitbuiting én verdringing’

3 augustus 2005

Onbetaald werk voor uitkeringsgerechtigden: ‘Uitbuiting én verdringing’

Tribune • De arbeidsomstandigheden van mensen die werken voor hun uitkering, zijn niet zelden ondermaats. Zo ook in Schiedam, waar de SP een klacht indiende en de Arbeidsinspectie de gemeente op de vingers tikte.

De hele dag op plastic kantinestoeltjes werken. Zonder handschoenen of veilig schoeisel met metaal werken. En daarbij ook nog weinig daglicht. Dat alles en nog meer constateerden SP-Kamerlid Jan de Wit en zijn Schiedamse partijgenoten bij een werkbezoek aan het zogenaamde Productiehuis, waar bijstandsgerechtigden werken voor behoud van de uitkering. De SP diende een klacht in bij de Arbeidsinspectie en die gaf de partij gelijk: de gemeente moet binnen drie maanden de omstandigheden op de werkvloer verbeteren. Raadslid Yorick Haan is daar blij mee, maar houdt zijn kritiek op het gedwongen werken met behoud van uitkering. ‘Iemand die net werkloos is geworden, krijgt te horen: Mooi, dan kunt u komende maandag meteen aan de slag. De gemeente hoeft zo geen moeite te doen om te bemiddelen naar een echte baan. Bovendien: iemand die net werkloos is geworden, hoéft in de regel natuurlijk geen werkervaring op te doen. Dus wat zie je in de praktijk? Dat er verdringing plaatsvindt ten koste van bijvoorbeeld WSW’ers, want voor hen is er minder werk. We hebben hier dus te maken met verdringing én uitbuiting, want de tewerkgestelden krijgen geen cent extra bovenop hun uitkering.’