Maasstad: 'Haal gevangenis weg uit woonwijk'

Maasstad: 'Haal gevangenis weg uit woonwijk'

Maasstad Weekbladen Frank Willemse

Bewoners Oost, SP en CDA tegen bajesboten

Het verzet tegen de bajesboten die nu één jaar op de grens tussen Rotterdam en Schiedam liggen, neemt steeds grotere vormen aan. Waren het eerst alleen de bewoners van Schiedam Oost die bezwaar maakten tegen de detentieboten, nu gaat ook de SP samen met de Bewonersvereniging Schiedam-Oost (BVSO) een petitie onder de wijkbewoners starten tegen de twee boten aan de Merwehaven. De SP-Tweede-Kamerfractie heeft al eerder hierover vragen gesteld aan minister Donner. Ook de CDA-fractie Schiedam doet nu een beroep op haar eigen minister Donner om de boten te verplaatsen; 'bijvoorbeeld naar de Maasvlakte'.

De bewoners van Schiedam-Oost maken zich volgens de BVSO nu één jaar zorgen over de veiligheid in hun wijk. Nog steeds zonder succes, want telkens ontsnappen er gevangenen. Maar nu lijkt ook de plaatselijke politiek zich de onrust onder bewoners aan te trekken. In de zomer van 2004 zijn net op Rotterdams grondgebied de bajesboten aan de Merwehaven komen te liggen. Officieel detentieboot genoemd naar de uitgeprocedeerde asielzoekers in afwachting van uitzetting. Minister Donner liet eerder weten dat deze boten met minder beveiliging toe kunnen dan gewone gevangenissen.
Druppel voor de nu ontstane onrust is de uitbraak op 29 juli van (weer) een gedetineerde. De negende gevangene die via de kade zo op Schiedams grondgebied vrij rond kon lopen. Telkens maakte de BVSO heftig bezwaar, maar na elke uitbraak bezwoer minister Donner dat de onrust nergens voor nodig was. Hij kondigde ook extra maatregelen aan om de veiligheid te vergroten.
'Negen in één jaar is genoeg!' stellen de SP en BVSO in hun petitie aan de Tweede Kamer. Want ondanks die extra beveiligingmaatregelen lukt het telkens weer een gevangene om te ontsnappen. En dat maakt de buurtbewoners en bedrijven in de omgeving onrustig. 'Het schrikbeeld van een mogelijke gijzeling dringt zich op,' volgens de brief.
Ondanks het inmiddels geplaatste grote hek om de boten en op de kade blijft de situatie zorgelijk. "Het zal je maar gebeuren, plotsklaps een soort gevangenis in je wijk," zo schrijft CDA Schiedam aan de veel geplaagde minister Donner. De brief met het verzoek over het verplaatsen van de bajesboten is mede gericht aan minister Verdonk van Vreemdelingenzaken en de burgemeesters van Rotterdam (Opstelten) en Schiedam (Scheeres). De reden hiervoor is volgens het CDA dat 'hoewel de boten officieel in Rotterdam liggen, ze met hun neus 'eigenlijk' in Schiedam liggen'. Daarom sluiten de raadsleden Vroom en Hekman zich aan bij de acties van bewoners en SP.

[Naschrift webmaster: 1. Op de boten zijn illegale vreemdelingen gedetineerd. De benaming 'detentieboten' heeft niets te maken met wie er gedetineerd zijn. Er zijn in ieder geval geen uitgeprocedeerde asielzoekers in afwachting van uitzetting vastgezet, die zitten in het uitzetcentrum bij Rotterdam Airport. 2. Nog voordat de bajesboten werden afgemeerd in de Merwehaven kwam de SP net als een aantal andere fracties in verzet tegen de locatie. Het verzet van SP (en CDA) is dus niet nieuw.]