Kabaal zwelt aan!

3 augustus 2005

Kabaal zwelt aan!

Op 3 september zal tussen 12.00 en 24.00 uur een Kabaal losbarsten dat zijn weerga niet kent. SP en ROOD Schiedam organiseren dan voor de tweede keer een gratis festival in de Plantage. Dit jaar is veel aandacht besteed aan een sterke line-up op het hoofdpodium én wordt een tweede podium in het oudste stadspark van Nederland gevuld met cabaretiers, dichters en theater. Verder tonen enkele kunstenaars hun kunnen en organiseert Thuis Op Straat activiteiten voor kinderen.

Kabaal 2005"Met bands als Mala Vita en VanKatoen, die beiden hebben gespeeld op Lowlands, krijgt Kabaal een minstens dubbel zo grote aantrekkingskracht als de eerste editie van vorig jaar," verwacht festival-organisator Benjamin Hoppe. "Vorig jaar hebben we hals-over-kop een festival georganiseerd, omdat we vonden dat er iets moest gebeuren met de vervallen muziektent in de Plantage. Dit jaar hebben we het een stuk professioneler aangepakt."

"Naast Mala Vita en VanKatoen staat Vixy opnieuw op het podium. Vixy heeft Kabaal vorig jaar op een fantastische manier afgesloten, daarom zien we ze dit jaar graag terug. Verder hebben we toppers als Linked, Skiggy Rapz, Ollie Q and The Deep Six, RaSH en Toffe Haan gestrikt. Orchestra of Harmonic Disturbance mag - als winnaar van het ROOD-festival in Eindhoven van vorig jaar - Kabaal dit jaar openen," vertelt Hoppe.

Naast muziek zorgen SP en ROOD ook voor veel ander vermaak. Hoppe: "Tussen de bands door zal er geen stilte vallen. DJ's zorgen voor een invulling van de momenten dat nieuwe instrumenten het podium worden opgedragen. VJ's zorgen gedurende het hele festival dat niet alleen de oren maar ook de ogen gestreeld zullen worden. Speciaal voor de kinderen hebben we Thuis op Straat ingeschakeld. Voor mensen die niet alle bands goed vinden of die even een pauze tussen de beats willen, hebben we een tweede podium. Op dat podium krijgt cabaret en dichtkunst een plaats. Verder hebben we Blikopener en Theatergroep Luijck gevraagd straattheater te verzorgen en laten kunstenaars zien hoe ze te werk gaan."

Voor wie er na twaalf uur muziek nog geen genoeg van heeft worden drie afterparties georganiseerd. "In Van Diggelen aan de Grote Markt zorgt een DJ voor jazzy grooves, in Moeh aan de Koemarkt wordt funky house gedraaid en in De Graauwe Hengst aan de Lange Haven is een afterparty met rock en reggae. We hebben de burgemeester gevraagd of de kroegen speciaal voor deze gelegenheid tot 4.00 open mogen. Dat was geen probleem," aldus Hoppe.

"Al met al een fantastisch festival. Niemand mag het missen," sluit Hoppe zijn aanprijzing af.