SP over openingstijden horeca: experiment met verruiming niet nodig

7 juli 2005

SP over openingstijden horeca: experiment met verruiming niet nodig

Afgelopen week heeft de VVD-fractie aangegeven een proef te willen doen met de verruiming van openingstijden van de horeca in Schiedam. In buurgemeenten Vlaardingen en Rotterdam is het al praktijk. De VVD doet het voorstel naar aanleiding van een overleg met de Schiedamse afdeling van Horeca Nederland. Ook de SP en enkele andere politieke partijen waren bij dat overleg aanwezig. Volgens SP'er Sinne Tolmsa is experimenteren niet nodig. "Er zijn al vele experimenten gedaan in andere gemeenten. Daar kunnen we in Schiedam op voortbouwen."

Sinne TolsmaTolsma zal direct na de zomervakantie pleiten voor aanpassing van het gemeentelijke horeca-beleid. Tolsma: "Jongeren en horeca klagen al langer dat er in Schiedam niets te beleven valt. Dat stappers door de sluitingstijden noodgedwongen uit moet wijken naar Rotterdam en Vlaardingen. Er zijn veel gemeenten waar experimenten gedaan zijn. Met positieve resultaten. We kunnen dus direct aan de slag."

"Met verruiming van de sluitingstijden wordt voorkomen dat hele groepen tegelijk op straat staan na sluitingstijd. Eén van de oorzaken van ongeregeldheden. Door een cooling down of éénrichtingsverkeer in te stellen, zal het uitgaanspubliek gedoseerd het centrum verlaten. Dat houdt in dat de horeca na twee uur geen klanten meer binnen mag laten, maar dat ze alleen de zaak mogen verlaten," aldus de SP'er.

De SP-fractie stelt voor de sluitingstijden van 2.00 uur in het weekend te handhaven. Wel moet er een uitloop tot 5.00 uur zijn. De horecazaken die nu een investering hebben moeten doen om een nachtvergunning te verkrijgen, zullen deels gecompenseerd moeten worden. Met aanpassing van het beleid aan de hand van deze voorstellen zullen jongeren in Schiedam eerder kiezen om in de eigen stad te blijven.

Een ander voorstel van de SP-fractie is om bij de politie een apart telefoonnummer voor de horeca in te stellen. "Nu kunnen de uitbaters in de stad alleen via het centrale meldnummer in contact komen met de meldkamer in Schiedam. Bij calamiteiten gaat op die manier kostbare tijd verloren," zegt Tolsma. "Ook met deze zogenaamde 'rode lijn' zijn goede ervaringen in andere gemeenten."