Jan de Wit bezoekt BGS, Schiewerk en bajesboten

3 juni 2005

Jan de Wit bezoekt BGS, Schiewerk en bajesboten

SP-Kamerlid Jan de Wit en de lokale gemeenteraadsfractie brengen maandag 6 juni een werkbezoek aan de BGS, Schiewerk en de detentieboten in de Merwehaven. De Wit is woordvoerder Sociale Zaken en Justitie in de Tweede Kamer. Maandag laat hij zich op de hoogte stellen van de situatie in Schiedam.

Eerst zullen De Wit en de Schiedamse gemeenteraadsleden rondkijken in de sociale werkplaats aan de Berckenrodestraat. Zij zijn benieuwd naar de arbeidsomstandigheden en de sfeer op de werkvloer. In een gesprek met directeur Siep Adolfs worden ze bijgepraat over de problemen waartegen de sociale werkvoorziening aanloopt, door bezuinigingen vanuit Den Haag. Aansluitend zal het eveneens aan de Berckenrodestraat gevestigde Schiewerk bezocht worden. CDA-wethouder Lepides liet recent weten dat Schiewerk een enorme bijdrage heeft geleverd aan de daling van het aantal uitkeringsaanvragen. De Wit wil weten hoe dat precies in elkaar steekt en heeft zo zijn vraagtekens bij de Schiedamse aanpak van tewerkstelling. Het gemeentelijke Participatieberaad, dat het college adviseert over sociale zaken, zal proberen helderheid te scheppen in een gesprek. Ook het Participatieberaad is kritisch over de aanpak van de wethouder en de omstandigheden waaronder uitkeringsgerechtigden aan het werk worden gezet.

Vanuit de Berckenrodestraat wandelen de volksvertegenwoordigers - via de bajesboten - naar het wijkgebouw in Oost, waar gesproken wordt met bewoners en bewonersvereniging BVSO over de overlast van de detentie te water en de regelmatige ontsnappingen van gedetineerden.