ROOD zegt theatraal NEE

27 mei 2005

ROOD zegt theatraal NEE

ROOD Schiedam •

Een ambtenaar legt het nog een keertje uit...

Nietsvermoedende voorbijgangers werden vanmorgen op de weekmarkt in het centrum opgeschrikt door twee hoge heren uit Brussel die eens even haarfijn uit kwamen leggen waarom u toch vooral voor de Europese Grondwet moet stemmen! Dat deden ze met veel verve, achter hun bureautje en onder het genot van een lekker sigaartje en wijntje.

Dit was het verhaal van de heren uit Brussel: "Wilt u meer bevoegdheden vanuit Nederland weggeven aan Brussel? En daarmee nog meer bureaucratie en minder directe democratie bij de bevolking? Komt voor elkaar, stemt u vooral voor de Europese Grondwet!"

"Wilt u dat Nederland zijn veto kwijtraakt op maar liefst 40 belangrijke terreinen zoals sociale zekerheid en landbouw? De Brusselse heren weten er wel raad mee: stem voor!"

"Wilt u dat Europa de kant op gaat van nog meer privatisering, dus taken als zorg, vervoer en onderwijs in handen van het bedrijfsleven met als enige doel: winst maken? Stem voor, dan is dat de richting die Nederland voortaan op moet!"

Jammer heren, want NEE is toch echt NEE!
Een goede poging, maar de heren wisten de SP'ers niet te overtuigen… en een heleboel marktbezoekers deelden die mening! De grote meerderheid geeft aan woensdag 1 juni tegen te stemmen, en weet dat met heldere argumenten te ondersteunen.
De doos met SP-flyers was snel leeg en we konden met een goede discussie menigeen die nog twijfelde, overtuigen om nee te stemmen.

Wij roepen hierbij ook iedereen op die van plan is niet te gaan om zijn stem toch te gebruiken. U heeft nu de kans om eindelijk te zeggen wat u van Europa vindt, en elke stem telt! Bij een opkomst van minder dan 30 procent kan de Tweede Kamer gewoon zeggen: jammer, maar we luisteren niet naar de burgers we doen lekker onze eigen zin. Als u ze die kans gunt door thuis te blijven, zullen ze die van harte grijpen en heeft u geen invloed. Wie zwijgt, stemt toe!