Haan: "Burgemeester moet zich niet meer laten piepelen"

22 februari 2005

Haan: "Burgemeester moet zich niet meer laten piepelen"

Naar aanleiding van de zoveelste ontsnapping van een van de detentieboten in de Rotterdamse Merwehaven heeft SP-fractievoorzitter Yorick Haan schriftelijke vragen gesteld aan burgemeester Reinier Scheeres. Volgens Haan wordt het tijd dat de burgemeester zich niet meer laat piepelen.

SP-fractievoorzitter Yorick HaanHaan: "Het begon al met de aankondiging van de detentieboten vorig jaar. Scheeres heeft zich laten piepelen door burgemeester Opstelten van Rotterdam. Hij heeft zich destijds laten sussen met de verzekering dat er niemand zou ontsnappen, dat blijken vier ontsnappingen verder loze beloftes te zijn."

"Nu liggen er twee bajesboten op korte afstand van de Grensflat. Vlakbij Schiedam-Oost, Rotterdam-West en allerlei openbaar vervoer. Er zijn al acht gedetineerden in geslaagd te ontsnappen, waarbij we niet weten of ze behalve hun illegale aanwezigheid in Nederland nog andere dingen op hun kerfstok hebben. Niet echt een veilig idee."

"Het wordt tijd dat de burgemeester ingrijpt. De boten liggen in een Rotterdamse haven, maar ze zijn alleen bereikbaar over Schiedams grondgebied. Dat moet toch mogelijkheden bieden. De gemeente Schiedam moet toch enige vorm van inspraak hebben op het gebeuren in de Merwehaven."

Haan wil dat zijn vragen sneller dan binnen de gebruikelijke dertig dagen worden beantwoord. Hij wil de antwoorden voor 7 maart hebben, omdat hij de problemen dan in een vergadering van de raadscommissie Bestuur en Cultuur met de burgemeester wil bespreken.

Hieronder de vragen van Haan aan burgemeester Scheeres.

Geachte burgemeester,

In het Rotterdams Dagblad van 21 en 22 februari 2005 verschenen berichten over ontsnappingen van de detentieboten in de Rotterdamse Merwehaven. Hierover heb ik de volgende vragen.

1. Waaruit bestaat uw in de krant gemelde medewerking aan de komst van de detentieboten?
  2. Is er op dit moment – nu de detentieboten er zijn – ook nog sprake van enige vorm van medewerking?
  3. Van wie ontving u de verzekering dat ontsnappingen zijn uitgesloten?
  4. Wordt u op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen rond de detentieboten? Zo nee, waarom niet?
  5. Is er sprake van regulier overleg met de burgemeester van Rotterdam en met justitie over de detentieboten? Zo ja, komen de ontsnappingen en de medewerking in dat overleg aan de orde?
  6. Wordt er na elke ontsnapping bekeken welke maatregelen genomen moeten worden om vergelijkbare ontsnappingen te voorkomen? Zo ja, zijn er ook maatregelen genomen?
  7. Hebben de ontsnappingen gevolgen voor de medewerking van de gemeente Schiedam, gezien de toezeggingen die zijn gedaan? Zo nee, waarom niet?
  8. Gaat u uw bezwaren kenbaar maken aan, of de problematiek bespreken met (de minister van) justitie? Zo nee, waarom niet?
  9. Heeft u instrumenten om maatregelen rond de detentieboten af te dwingen?
  10. Is op enigerlei wijze een verplaatsing van de detentieboten te bewerkstelligen?
  11. Wat ondernemen u, de burgemeester van Rotterdam en justitie om de omwonenden goed en zo mogelijk geruststellend te informeren?

Graag ontvang ik de antwoorden op deze vragen schriftelijk vóór, of mondeling tijdens de vergadering van de raadscommissie Bestuur en Cultuur op 7 maart 2005, zodat de problematiek tijdens deze vergadering besproken kan worden.

Met vriendelijke groet,

Yorick Haan