Gemeente pikt extraatje in

23 februari 2005

Gemeente pikt extraatje in

Nans Wolters • Het Nieuwe Stadsblad

SP-raadslid Sinne Tolsma vraagt stadsbestuur compensatie ouderen alsnog uit te keren

Van de extra 215.000 euro die de gemeente vorig jaar van het rijk ontving voor de categorie ouderen, gehandicapten en chronisch zieken is nog geen cent uitgekeerd. Dit concludeert Sinne Tolsma van de SP Schiedam.

Een groot aantal gemeente kreeg in 2004 voor deze kwetsbare groep als extraatje een deel van 50 miljoen euro. De 215.000 euro die Schiedam ontving is bedoeld als compensatie voor de voortdurende stijgende kosten voor onder meer medische hulp.

Tolsma vraagt zich af waarom het stadsbestuur van dit bedrag niets heeft uitbetaald. Hij zegt te vermoeden dat zonder deze extra inkomsten de post bijzondere bijstand 2005 een tegenvaller had opgeleverd en dat het geld nu waarschijnlijk is gebruikt om een ander gat te dichten.

"Uit cijfers van de afdeling financiën blijkt dat het extra bedrag is samengesteld uit twee componenten. Voor de groep ouderen, chronisch zieken en gehandicapten stelde het rijk 139.000 euro extra beschikbaar en voor buitengewone uitgaven waaronder medische kosten 76.000 euro. In totaal 215.000 euro," aldus Sinne Tolsma.

In 2003 leverde de gemeente een bijdrage in de kosten voor de groep chronisch zieken en gehandicapten van 155.000 euro. Aan medische kosten en voorzieningen voor zieken en gehandicapten zols thuiszorg, hulpmiddelen, dieetkosten, maaltijdvoorzieningen voor ouderen en zieken vervoer, betaalde het stadsbestuur vorig jaar 180.000 euro.

Tolsma zegt niet te weten of ouderenorganisaties over het achterwege blijven van de uitkering bij de gemeente aan de bel hebben getrokken. "Als dat het geval is geweest dan is het aannemelijk dat zij van een koude kermis thuis kwamen, want het is een hele toer om achter de juiste gegevens te komen. Als raadslid heb je de mogelijkheid de griffie in te schakelen, die vervolgens antwoord geeft op alle vragen. Die mogelijkheid heb ik benut."

De SP'er hoopt in de raadsvergadering van 21 maart antwoord te krijgen op een aantal vragen over de kwestie. "Ik wil bijvoorbeeld weten of de bewuste groepen zijn gewezen op de mogelijke compensatie van de kosten en voorts ben ik benieuwd of het college voornemens is de 215.000 euro alsnog uit te betalen aan de mensen waarvoor het bestemd is."

Sinne Tolsma overweegt een motie in te dienen als de beantwoording van het college onbevredigend is. Overigens is Schiedam niet de enige gemeente die boven op dit doceurtje is gaan zitten.