SP: zalmsnip toch uitkeren

10 januari 2005

SP: zalmsnip toch uitkeren

Het Rijk heeft een blunder gemaakt door het besluit om de zalmsnip af te schaffen niet op tijd te publiceren. Reden voor SP-raadslid Yorick Haan om in de pen te klimmen en maar liefst één schriftelijke vraag te stellen…

Hieronder de brief die Haan aan het college stuurde.

Vandaag werd bekend dat gemeenten dit jaar alsnog de kans hebben een Zalmsnip uit te keren. Hoewel het kabinet in april 2004 heeft besloten de Zalmsnip te schrappen, is het Rijk er niet in geslaagd dit besluit op tijd in het Staatsblad te melden. De afschaffing van de Zalmsnip telt zwaar mee in de negatieve koopkrachtontwikkeling in 2005.

De gemeente Enschede heeft laten weten de Zalmsnip te zullen betalen en het daarmee gemoeide bedrag te zullen claimen via het Gemeentefonds. De SP-fractie is van mening dat de gemeente Schiedam dit voorbeeld moet volgen. In een jaar waarin de meeste gezinnen, ook met een minimuminkomen, er opnieuw op achteruit gaan is de Zalmsnip van harte welkom.

De Zalmsnip is door het kabinet ingevoerd om de lasten van burgers te verlichten. Elk huishouden kreeg 45,37 euro terug van het Rijk. Gemeenten werden verantwoordelijk voor de uitvoering en kozen vaak voor een korting op de gemeentelijke lasten. In Schiedam werd 75 procent van de Zalmsnip uitgekeerd en de rest gebruikt voor armoedebestrijding.

Naar aanleiding van het bovenstaande heb ik de volgende vraag aan u:

Bent u voornemens om het voorbeeld van de gemeente Enschede te volgen en de Zalmsnip in 2005 aan de burgers uit te keren? Zo nee, waarom niet?

SP-Kamerlid Agnes Kant heeft de minister van Financien en Binnenlandse Zaken schriftelijk om opheldering gevraagd over het bericht in de Volkskrant van vandaag dat de Zalmsnip per ongeluk nog niet is afgeschaft. Kant vraagt de minister om gemeenten die de zalmsnip toch uitkeren te vergoeden.