RD: Postkantoor onneembare vesting voor gehandicapten

12 januari 2005

RD: Postkantoor onneembare vesting voor gehandicapten

Rotterdams Dagblad • Het postkantoor aan de Lange Nieuwstraat in Schiedam is tot het voorjaar niet toegankelijk voor mensen met een rollator, rolstoel of scootmobiel. Aan de voorkant prijkt al sinds jaar en dag een steile trap en de lift is al zeker vier jaar stuk, zegt Schiedammer Jan Vis. Daarvoor was echter een tussenoplossing bedacht; minder mobiele mensen konden via de dienstingang binnenkomen. Maar nu mag dat vanwege 'veiligheidsredenen' plotseling niet meer.

Vis (57), vanwege zijn suikerziekte aangewezen op een scootmobiel, vraagt het personeel sinds kort noodgedwongen aan de achterkant van het postkantoor of ze bijvoorbeeld even wat postzegels voor hem willen kopen. "Natuurlijk doen ze dat wel, maar eigenlijk kan dit natuurlijk niet. Iedereen moet zijn postzaken kunnen regelen, ook gehandicapten."

De Schiedammer kaartte vorig jaar al aan dat een tripje met de trein vanaf Schiedam Centrum welhaast onmogelijk is. Nu wil hij de aandacht vestigen op de ontoegankelijkheid van het postkantoor aan de Lange Nieuwstraat.

Zijstraatje
De langdurig defecte lift was tot op heden geen groot probleem, omdat minder validen achterom, na een tocht door de sorteerkamer alsnog bij de balie geholpen konden worden. Nu dit vanwege de installatie van nieuwe machines in diezelfde sorteerkamer en alle bedrijvigheid in het zijstraatje, waar bijvoorbeeld autobusjes met post af en aan rijden, niet meer mag, lijkt het repareren van de lift toch de meest logische oplossing.

Jan Vis zegt dat de twee partijen die verantwoordelijk zijn voor het gebouw, eigenaar TPG Post, en huurder Postkantoren bv, er niet uitkomen wie er voor de kosten moet opdraaien. Een woordvoerder van Postkantoren bv laat weten dat er echter geen sprake is van een dergelijk intern conflict en noemt het een 'erg vervelende zaak' dat minder valide klanten het gebouw nu niet kunnen betreden. De woordvoerder verzekert echter dat de gesprekken met TPG Post 'in het laatste stadium' zijn. Dát er een nieuwe lift komt in het postkantoor aan de Lange Nieuwstraat, is zeker. Maar wanneer dit precies zal gebeuren, is nog onduidelijk. Beide partijen streven ernaar alles dit voorjaar in orde te hebben.

Tot die tijd moeten gehandicapten naar het postkantoor aan de Groenelaan of zelfs het Bachplein in Kethel uitwijken. Of ze moeten het, net als Vis, van hun vindingrijkheid hebben. "Ik ben echter bang dat mensen die niet meer binnen worden gelaten, het opgeven en weer huiswaarts gaan. Zonder dat ze hun zaken op het postkantoor hebben geregeld," aldus de Schiedammer, die al een officieel klachtenformulier naar TPG Post heeft opgestuurd. "De lift is al víer jaar stuk. Een mooi verhaal van Postkantoren bv, maar ik geloof niet dat er in mei opeens een nieuwe lift zal zijn."

SP-fractievoorzitter Yorick Haan zal de burgemeester over de kwestie bijpraten. "Misschien kan hij wat druk op de ketel zetten. Wat mij betreft is de grens al lang overschreden. De lift is al tijden stuk. Wanneer er binnen een maand niets gebeurt, overweeg ik ook het ministerie van Verkeer en Waterstaat te waarschuwen, omdat alle postkantoren gewoonweg voor iedereen toegankelijk moeten zijn."