SP tegen slechte inpassing van het ziekenhuis

21 januari 2002

SP tegen slechte inpassing van het ziekenhuis

Betoog van Fractievoorzitter Haan, uitgesproken tijdens de extra gemeenteraadsvergadering van 21 januari 2002.

Voorzitter,

Wat een geluk! Het ziekenhuis blijft in Schiedam. Dat wat bijna de hele stad hoopte is waarheid geworden. Het ziekenhuisbestuur heeft bakzeil moeten halen en is op z'n schreden teruggekeerd. Terug van Vlaardingen naar Schiedam.

Toch ben ik niet alleen maar blij voorzitter. We zijn namelijk terug bij af. Toen de raad voor het eerst mee mocht praten over het bestemmingsplan was niet iedereen daar even blij mee. Bijna de hele commissie vond dat het ziekenhuis het boekje te buiten ging door buiten het beoogde terrein ook nog te vragen om twee sportvelden aan de overkant van de Poldervaart.

Na vele discussies over verkeerscirculatie en parkeren heeft de raad uiteindelijk ingestemd met een compromis. Dit compromis - dat we kennen we als de korfbalvariant - kon niet rekenen op de steun van de hele raad. De fracties van PvdA, SP, Gemeentebelangen en AOV en mevrouw Lepides van het CDA stemden niet in met het toen voorliggende bestemmingsplan.

Toen we op 2 oktober 2000 spraken over het bestemmingsplan voor het ziekenhuis hield wethouder Hafkamp de raad nog voor dat als het bestemmingsplan niet goedgekeurd zou worden dat er een groot risico zou zijn dat er helemaal geen nieuw ziekenhuis zou komen. Dat weerhield verschillende fracties er niet van om tegen het slechte bestemmingsplan te stemmen.Nu de keus neerkomt op een nieuw ziekenhuis in Schiedam óf een nieuw ziekenhuis in Vlaardingen laten sommige fracties zich makkelijker overtuigen.

De bezwaren van destijds zijn nog niet weggenomen.

Voor de volledigheid zal ik ze kort nog even noemen:

- het uitoefenen van oneigenlijke druk
- arrogant gedrag van het ziekenhuisbestuur voor wat betreft de parkeerplannen
- het niet optimale grondgebruik
- het wegslaan van de grondslag voor de locatiekeus door te kiezen voor parkeren aan de overkant van de Poldervaart
- het bagatelliseren van ingebrachte argumenten en zienswijzen
- de aanslag op de ecologische zone

De bezwaren zijn niet weggenomen, integendeel. Aanpassingen die op de oorspronkelijke plannen zijn gedaan op verzoek van de gemeenteraad worden nu door wijzigingen weer teniet gedaan.

De SP-fractie wenst niet te kiezen voor een slechte inpassing onder druk van een dreigend vertrek naar Vlaardingen.

Daarom zal de SP-fractie nu opnieuw tegen de plannen stemmen.