Onderzoek naar meer goedkope woningen Slachthuisbuurt

30 november 2001

Onderzoek naar meer goedkope woningen Slachthuisbuurt

Tijdens de commissievergadering van 28 november hebben de fracties van SP en GroenLinks voorgesteld om na te gaan of het mogelijk is om 20 procent goedkope woningen teruggebouwd kunnen worden in de Slachthuisbuurt.

In de commissievergadering presenteerde een werkgroep van de gemeente en Woonplus de plannen voor de stedenbouwkundige planning voor de Slachthuisbuurt. De portiekflats die nu in de Slachthuisbuurt staan zijn zo slecht, dat slopen onvermijdelijk is. De werkgroep stelt voor om slechts 10 procent goedkope huurwoningen terug te bouwen, ondanks een taakstelling van 20 procent in het kader van de vierde nota ruimtelijk ordening extra (VINEX).

Volgens wethouder Peter Groeneweg (PvdA) zal de gemeente verlies draaien als zo veel goedkope woningen worden gebouwd. Om quitte te kunnen draaien moet 90 procent van de woningen duur en middelduur verkocht worden.

SP'er Yorick Haan zei liever het verlies voor lief te nemen dan juist in deze wijk te weinig goedkope huurwoningen te bouwen. Samen met Ed Gloudi van GroenLinks kwam hij vervolgens tot het voorstel om te kijken of de verhouding middelduur/duur dusdanig kan worden aangepast dat de financiƫle balans doorslaat naar quitte en er toch 20 procent goedkoop gebouwd kan worden.

De wethouder heeft toegezegd het voorstel door te laten rekenen.