Haan citeert uit GGD-brief en krijgt de wind van voren

7 juli 2001

Haan citeert uit GGD-brief en krijgt de wind van voren

Door John Bunte, Rotterdams Dagblad
Algemeen bestuur en directie van de GGD Nieuwe Waterweg Noord gaan de Schiedamse SP-fractievoorzitter Yorick Haan helemaal bijpraten over alle verwikkelingen binnen de gezondheidsdienst, maar verlangen dan wel dat hij daar zijn mond over dicht houdt. Wethouder Peter Groeneweg, ook dagelijks bestuurder van de GGD, en Haan bereikten daar gisteravond in principe overeenstemming over. Daar moest wel weer een heel felle aanvaring in de commissie volksgezondheid aan voorafgaan.

Op de agenda stond de jaarrekening over '99 van de gezondheidsdienst, die een fikse overschrijding te zien gaf. Deels veroorzaakt door de afwikkeling van personeelsproblemen. De deelnemende gemeenten (Schiedam, Vlaardingen en Maassluis) moeten dat tekort aanzuiveren en dat kost Schiedam ruim twee ton. Haan zegt daar geen probleem mee te hebben, maar vindt dan wel dat hij over alle informatie moet kunnen beschikken. Daar hoort wat hem betreft ook een geheim rapport bij.

Hij wil weten wat er is gedaan om de interne problemen bij de gezondheidsdienst op te lossen. "Want ik kan daar nog steeds niet gerust op zijn." Vervolgens haalde hij een anonieme brief tevoorschijn, die onlangs door enkele GGD'ers naar de Vlaardingse afdeling van GroenLinks was gestuurd. GroenLinks had de SP eerder opgeroepen de gezondheidsdienst met rust te laten. Onzin, schrijven de anonieme GGD'ers. Kort samengevat: er is helemaal geen rust. De chaos is alleen maar groter geworden. Ze merken helemaal niets van het aanpakken van problemen en zijn genoodzaakt anoniem te blijven omdat zij anders het slachtoffer van intimidatie kunnen worden.

Groeneweg ontplofte bijna toen Haan de brief had voorgelezen. "Wat is de zin hiervan? U bent bezig de zaak naar de haaien te helpen en probeert er alleen maar een politiek slaatje uit te slaan."

Haan had er volgens hem beter aan gedaan met de brief naar hem of de GGD te gaan en samen de zaak te bespreken. "Er kan een lange tijd overheen gaan om alle problemen op te lossen. Je hebt te maken met een gespannen situatie. Sommige mensen verkiezen dan toch weer de publiciteit. Was die brief bij ons gekomen dan hadden we geweten dat het daar weer even helemaal fout zat en hadden we daar op in kunnen springen. Dat was veel beter geweest dan hier in het openbaar een brief voor te lezen."

De SP'er voerde alles terug op de nog steeds aanwezige geheimhouding. "Ik hoor niet alles en heb dan reden aan te nemen dat dingen misschien niet goed gaan. Hoe goed uw intenties ook zijn. Zo'n brief is daar weer een bewijs voor."

Maar volgens de wethouder had Haan met zijn actie nu alleen maar weer een nieuwe beschadiging van de GGD aangericht. "Daar zitten altijd de verliezers, terwijl u het altijd zult winnen. U doet uitlatingen in het openbaar en anderen moeten de consequenties dragen. Mensen worden beschadigd en zullen dat straks ook aanvoeren. Het gevolg is misschien dat ik de knip weer kan trekken."

nieuwsoverzicht