Samen leven in Schiedam, we zijn allemaal minderheden

Schiedam zou als diverse stad een voorbeeld moeten worden voor andere grote steden door tegenwicht te bieden aan de toenemende verruwing en polarisatie in de samenleving. Samen kunnen we met elkaar weer betekenis geven aan het woord 'samenleving'. Daarbij respecteren we elkaars verschillen en stoppen we elkaar niet in hokjes. We zoeken juist naar wat ons bindt; een stad waarin je je veilig en prettig voelt, een schone en goed functionerende leefomgeving, wat kansen biedt om in het leven vooruit te gaan, waar we elkaar bijstaan als het tegen zit en met elkaar de dialoog aangaan als we het niet met elkaar eens zijn. Daarbij accepteren we niet dat op grond van leeftijd, sekse, handicap, afkomst, geloof, seksuele geaardheid, mensen worden uitgesloten en gediscrimineerd. We zien diversiteit juist als een kans en maken hiervan gebruik om voor elkaar een samenleving te creëren waar iedereen zich in thuis voelt.

De gemeente moet hier het goede voorbeeld in geven door de diversiteit in de stad te benutten binnen de eigen gelederen. De gemeente faciliteert gemeenschappelijke ontmoetingsplekken in de buurten. Niet extra repressie maar het verkleinen van anonimiteit en sociale samenhang draagt het beste bij aan het vergoten van het veiligheidsgevoel. De gemeente verwacht van instellingen, (sport)verenigingen, organisaties en bedrijven ook inspanning om bij te dragen aan onze samenleving. Extra aandacht is nodig voor de integratie van nieuwkomers uit Midden- en Oost- Europa die steeds vaker de keuze maken in Schiedam hun toekomst op te bouwen. We ondersteunen ruimhartig vluchtelingen die vanwege oorlog en klimaatverandering noodgedwongen hun huis en haard hebben verlaten op zoek naar een veilig bestaan. In Schiedam komen wij op voor elkaar.

In Schiedam werken we samen aan een menswaardige, gelijkwaardige en solidaire samenleving.