Behaalde resultaten

De afgelopen 4 jaar zijn we als onderdeel van het gemeentebestuur erin geslaagd Schiedam sociaal te houden en te versterken. Een greep uit de belangrijkste resultaten:

Zorg en inkomen

Het succesvol overnemen van Rijkstaken op het gebied van zorg, jeugd en werk, zonder extra bezuinigingen. Met de Wijkondersteuningsteams (WOT’s) zijn zorg en ondersteuning laagdrempeliger geworden. Vele vrijwillige zorginitiatieven werden opgezet, zoals een boodschappenbus. Er zijn extra opvanglocaties gerealiseerd of in ontwikkeling voor jongeren, ouderen en andere kwetsbare doelgroepen. Armoedebeleid werd versterkt met o.a. gratis OV voor minima.

Economie

Er is voor het eerst een economische visie vastgesteld, met een economisch fonds, en deze wordt met het bedrijfsleven uitgevoerd om de economie duurzamer, innovatiever en gericht op onze (toekomstige) beroepsbevolking. Veel onnodige regels voor ondernemers werden versimpeld of geschrapt. Het inkoopbeleid van de gemeente werd aangepast om de kansen voor lokale ondernemers en het MKB in het algemeen te vergroten.

Wonen
Er zijn vele nieuwe woonwijken gerealiseerd of in aanbouw. De vernieuwing van de sociale woningvoorraad is extra geld voor uitgetrokken. Er wordt vaker dan eerst gekozen voor renovatie i.p.v. sloop. Nieuwe sociale woningbouw wordt duurzamer; gasloos en energieneutraal. Meer en meer kantoren en winkels worden getransformeerd tot woningen voor de groeiende groep eenpersoonshuishoudens, starters en studenten. De ondersteuning van huiseigenaren met advies en goedkope leningen is voortgezet voor funderingsherstel en achterstallig onderhoud, en verder uitgebreid voor verduurzaming, langer thuis wonen, wateroverlast en ondersteuning VVE’s.

Buitenruimte
Er is structureel extra geld uitgetrokken voor het beheer van de openbare ruimte met vaste kwaliteitsniveaus. Veel achterstallig groot onderhoud aan bijvoorbeeld bruggen en kades, is weggewerkt. Schiedammers hebben meer invloed gekregen op de inrichting van hun wijk en ontwerpen steeds vaker mee. Met het opknappen van parken en de aanleg van natuurvriendelijke oevers is de natuur en biodiversiteit in Schiedam versterkt.

Binnenstad en Cultuur
De aantrekkingskracht van de binnenstad is versterkt via het opknappen van panden en openbare ruimte, meer evenementen, de komst van nieuwe horeca en de nieuwe stadsmarketing. Met de komst van een megabioscoop is de regionale aantrekkingskracht van Schiedam versterkt. Er is extra geld geïnvesteerd in cultuur. De bibliotheek is aanwezig in meer wijken.