Prettig wonen voor iedereen

De woningbouw is uit het slop getrokken. Er zijn de afgelopen jaren nieuwe woonwijken aangelegd of in aanbouw. Ook zijn veel kantoren en winkels getransformeerd naar woningen. Toch is er nog steeds een grote woningnood. Niet alleen in Schiedam, maar in heel de regio, wat we merken aan de instroom uit Rotterdam. Het is steeds lastiger geworden voor starters maar ook de middeninkomens om een betaalbare woning te vinden. In de toekomst neemt het tekort alleen maar toe als we niets doen doordat de samenleving vergrijst en ouderen steeds langer zelfstandig wonen. Ook krijgen we steeds meer alleenstaanden, wat de bezetting per woning doet afnemen maar ook de woonlasten per persoon doet toenemen.

Daarom moet niet alleen in Schiedam, maar in heel de regio, flink worden bijgebouwd. Alleen zo voorkomen we dat de woonlasten blijven stijgen en jongeren steeds langer thuis moeten blijven wonen. Nieuwe woonwijken moeten daarom bestaan uit een gevarieerd aanbod van woningen, in verschillende prijsklasse, wat ook bijdraagt aan het verminderen van de tweedeling in de samenleving. Vooral rond OV-knoopunten zijn er kansen om in hogere dichtheden te bouwen voor de groeiende groep studenten/starters/alleenstaanden die graag in een grootstedelijke omgeving wonen. We stoppen met het per se nastreven van minder sociale woningbouw, maar bouwen voor de toekomstige vraag en stemmen dat regionaal af.

Ook de bestaande woningen moeten meer toekomstbestendig worden gemaakt vanwege de vergrijzing en de noodzaak om te verduurzamen. Huiseigenaren en VVE's moeten daarin worden ondersteund, met name die daar onvoldoende geld voor hebben.