Oude en nieuwe bedrijvigheid

Schiedam is een stad, waar niet alleen gewoond maar ook veel gewerkt wordt. Daarbij is het middenen kleinbedrijf de belangrijkste motor van onze economie, nu en in de toekomst. Niet alleen voor de noodzakelijke werkgelegenheid, maar ook voor hun bijdrage aan de levendigheid en leefbaarheid van onze stad en de diverse maatschappelijke uitdagingen waar we voor staan. Tegelijkertijd staan zij voor grote veranderingen vanwege nieuwe technologie, zie detailhandel door internetaankopen, en de noodzaak tot verduurzaming. We blijven samen werken met ondernemers om de uitdagingen het hoofd te bieden en te zorgen voor behoud van banen en het creëren van de noodzakelijke nieuwe werkgelegenheid.

Daarbij moeten we ondernemers de ruimte geven om te ondernemen en ondersteunen waar het kan, zeker als het gaat om startende ondernemingen. We helpen bedrijven bij het opzetten van bedrijfsinvesteringszones. Zo voorkomen we free-riders en vergroten we de slagkracht om winkelgebieden en bedrijventerreinen te vernieuwen. Ook stimuleren we bedrijven om maatschappelijk verantwoord te ondernemen (MVO) en geven extra aandacht aan praktijken die van breder belang zijn voor de Schiedamse samenleving.

In de binnenstad gaan we door met de verandering van vooral een winkelgebied, naar een bruisende omgeving waar wonen, vrijetijdsbeleving, toerisme en eigentijdse (ambachtelijke) ondernemingen centraal staan. De bekendheid van Schiedam als de historische binnenstad van groot-Rijnmond moet nog sterker worden gepromoot. Belangrijke winkelgebieden in de rest van de stad zijn essentieel voor de voorzieningen en leefbaarheid van die wijken. Investeringen zijn nodig om deze toekomstbestendig te houden.