Mobiliteit, naar een duurzaam en fijnmazig vervoer

Mobiliteit is een essentiële levensbehoefte, bijvoorbeeld voor werk, recreatie of sociale contacten.  Voor bedrijven is goede bereikbaarheid noodzakelijk voor ontvangen van klanten, bevoorrading en hun eigen werknemers. Ondanks de vele OV-verbindingen, is men in flinke delen van de stad nog vooral aangewezen op de auto. De noodzaak om de milieubelasting en het ruimtegebruik van de auto terug te dringen, neemt toe. Ook door de toename van bestelbusjes door de groeiende internetaankopen. Met name de veranderende functie van onze binnenstad schreeuwt om meer ruimte voor voetgangers.

Automobilisten moeten daarom verleid worden met betere alternatieven. Zoals het gebruik van elektrische deelauto's, goede fietsvoorzieningen, kwalitatief betere fiets- en voetgangerswegen.  Voor de bevoorrading van bedrijven moet een stedelijk duurzaam distributiesysteem worden opzet.  Voor Schiedam-Noord is uitbreiding van het OV essentieel. Daarnaast wordt er haast gemaakt met het realiseren van een station Kethel.

Mobiliteit moet voor iedereen toegankelijk zijn. Voorzieningen als een Argos-mobiel en gratis OV voor minima zetten we voort.