Een stad waarin democratisch en solidair wordt bestuurd

De samenleving polariseert in de beeldvorming, terwijl we als buren vaak die problemen niet zo ervaren zoals ze in de media worden voorgespiegeld. De rol van traditionele partijpolitiek om die verschillen te vertalen in heldere keuzes en daadkrachtige maatregelen, staat onder druk. Dit komt door afkalvend politiek draagvlak en versplintering, verruwing van het debat, toenemende uitsluiting van groepen en onevenredige aandacht voor wie het hardst schreeuwt. En het niet durven kiezen voor noodzakelijke maatregelen bij het minste geringste protest. Ook wordt het politieke debat steeds minder gevolgd door onze inwoners en vindt het publieke debat steeds meer plaats via verschillende sociale media, waarin de grootste schreeuwers, niet gehinderd door kennis en feiten, de toon bepalen.

De SP ziet als enige weg vooruit uit deze neerwaartse spiraal om zoveel mogelijk te werken aan oplossingen waar iedereen van profiteert. Dat vraagt creativiteit, slimmer samenwerken en het benutten van zo veel mogelijk kennis en nieuwe technieken, zoals we in de hoofdstukken hiervoor hebben beschreven. Maar puntje bij paaltje zal er soms ook keuzes moeten worden gemaakt waar niet iedereen zich in zal vinden. Dat vraagt om een heldere en transparante afweging in de gemeenteraad, zodat iedereen weet dat het eerlijk en democratisch besloten is.

De huidige ontwikkelingen gaan echter razendsnel. De SP is voorstander van experimenten om te kijken hoe we dit in moderne tijden kunnen organiseren en waarbij we ook nieuwe (digitale) mogelijkheden benutten om inwoners te betrekken bij het besluitvorming in de gemeente. Daarbij kan gedacht worden aan meer interactieve en op maat gesneden informatievoorziening en digitale raadplegingen of peilingen over bepaalde dilemma's waar de gemeenteraad een besluit over moet nemen.