Een klimaatbestendige, gezondere en duurzame stad

Het klimaat veranderd met steeds meer wateroverlast, fossiele brandstoffen raken op en onze regio raakt steeds dichter bebouwd. Terwijl Schiedam nu al de nodige waterproblemen kent en is omringt door industrie met bijbehorende milieuvervuiling. Onze stad zal zich aan die veranderingen moeten aanpassen om te zorgen dat de leefbaarheid behouden en versterkt wordt. De noodzakelijke ruimtelijke keuzes, investeringen in duurzame energie en meer waterberging vragen om een intensieve lange termijn samenwerking tussen gemeente, bewoners, bedrijven en andere overheden.

Belangrijk bij het nemen van de noodzakelijke maatregelen, zoals van het gas af, is dat ook voor de schiedammers met de kleine portemonnee goede betaalbare alternatieven krijgen aangereikt. Van Schiedammers vragen we ook zelf een bijdrage te leveren door bijvoorbeeld hun tuintegels te vervangen door gras. We stimuleren gezamenlijke inkoop en investeringen in verduurzaming door bewoners en bedrijven.

Een gezondere leefomgeving kunnen we niet alleen in Schiedam zelf realiseren. Regionale samenwerking om de Rotterdamse haven te verduurzamen is essentieel. Daarnaast blijven we ons inzetten op het verplaatsen dan wel verdwijnen van Rotterdam The Hague Airport.

De natuur is de afgelopen jaren versterkt en de biodiversiteit neemt gelukkig toe. Zorg voor dierenwelzijn moet onverminderd de aandacht blijven hebben bij het beheer en de aanpak van de openbare ruimte. Niet commerciële organisaties zoals het dierenasiel, dierenambulances en andere dieropvangcentra dienen door de gemeente (financieel) te worden ondersteund. Ook voor de opvang van gewonde en zieke dieren draagt de gemeente zorg.