Voorwoord

De SP staat voor een stad waarin menselijke waardigheid, gelijkwaardigheid en solidariteit centraal staan. We hebben de afgelopen jaren met iedereen samengewerkt om dit ideaal dichterbij te brengen. In het gemeentebestuur zijn we er voorlopig in geslaagd om zowel de bezuinigingen als nieuwe taken vanuit het Rijk op zorg en inkomen op te vangen, zodat niemand erop achteruit ging. De woningbouw is uit het slop getrokken en er is meer geïnvesteerd in het vernieuwen van slechte woningen. Het achterstallig onderhoud in de buitenruimte is massaal onder handen genomen. Met ondernemers zijn de eerste stappen gezet naar het creëren van meer toekomstbestendige werkgelegenheid. Zij durven ook weer te investeren in o.a. het havengebied, nieuwe horeca en andere voorzieningen zoals een bioscoop. (zie voor alle resultaten hoofdstuk 13)
Schiedam staat helaas onverminderd voor grote uitdagingen, meer dan andere steden. Net als de grootste vier steden kent Schiedam een hoge werkeloosheid, veel armoede en mensen die zorg nodig hebben, veel slechte woningen, veel onveiligheid, enz. Daarnaast zijn er nieuwe vraagstukken die vragen om een antwoord, zoals klimaatverandering (wateroverlast), woningnood, duurzaamheid en de veranderingen door de digitalisering van de samenleving (bijv. opkomst internetwinkels).
Gelukkig zijn er ook kansen om in moeilijke omstandigheden toch flinke vooruitgang te boeken. Daarvoor is wel een andere politiek nodig. Een politiek waarbij wordt samengewerkt, iedereen gehoord wordt maar ook verantwoordelijkheid wordt genomen. Een politiek waarbij helder en transparant op democratische wijze keuzes worden gemaakt die breed draagvlak genieten. Dat kan ook niet anders willen we in een stad met zoveel verschillen in levensstijl, inkomen, achtergrond, geloofsovertuiging toch zorgen dat iedereen er op vooruit gaat. We blijven ook na de verkiezingen buren die gebruik maken van dezelfde winkels, scholen, openbare ruimte e.d. en met elkaar moeten leren samen te leven.
Helaas zien we in het huidige politieke systeem een andere beweging. Het vertrouwen in de traditionele manier van politiek bedrijven neemt af. We zien afkalvend partijlidmaatschap, een lage opkomst bij verkiezingen (zeker in Schiedam!) en polarisatie c.q. uitsluiting tussen bevolkingsgroepen. Het resultaat is politieke versplintering met vooral standpunten over waar (of wie) men tegen is, in plaats van een visie die iedereen vooruit helpt. Als we niet oppassen zit Schiedam (weer) in een situatie waarin de politiek vooral bezig is elkaar te bestrijden en het daadkrachtig aanpakken van problemen naar de achtergrond verdwijnt. De SP wil voorkomen dat het lot van de stad in handen valt van de markt of andere overheden doordat Schiedam zelf niet in staat is haar eigen toekomst te bepalen.
De SP staat voor een continue dialoog, samenwerking en opkomen voor gezamenlijke belangen, tijdens maar ook na de verkiezingen. Het systeem waarbij Schiedammers eens in de vier jaar hun stem mogen laten horen, maar vervolgens moeten afwachten welke maatregelen uiteindelijk worden uit onderhandeld, is achterhaald. Een nieuwe coalitie zou dan ook niet een dichtgetimmerd akkoord moeten sluiten, maar ruimte laten voor nieuwe inzichten en het betrekken van Schiedammers. Als SP presenteren we daarom een programma dat niet alleen zijn nut heeft bij mogelijke coalitieonderhandelingen, maar ook de basis vormt voor samenwerking met de stad de komende vier jaar. Samen maken we Schiedam beter!