RS: Wethouders schrijven brief over A4

6 juni 2006

RS: Wethouders schrijven brief over A4

Radio Schiedam • De verkeerswethouders Yorick Haan en Ben van der Velde hebben dinsdag, namens de gemeenten Schiedam en Vlaardingen, een brief verstuurd aan de leden van de Tweede Kamer en de leden van de Kamercommissie over de A4 Delft-Schiedam.

Woensdag wordt de brief van minister Peijs van Verkeer en Waterstaat in de vaste commissie voor Verkeer en Waterstaat en VROM besproken. Eerder liet de minister al weten dat zij voor de zomer de aanleg van de A4 tussen Delft en Schiedam geregeld wil hebben.

Haan en Van der Velde vragen in de brief of de minister haar standpunt over de A4 wil heroverwegen. Uit de verkeerscijfers komt volgens de wethouders naar voren dat de A4 niets oplost voor de verkeersafwikkeling. Haan en Van der Velde schrijven in de brief dat kan worden geconcludeerd dat de aanleg van de A4 verkeerskundig niet zinvol is en daarmee weggegooid geld.

De wethouders hopen dat de minister het alternatief A13/A16 of de mogelijkheden van de huidige situatie bij de A4 verder wil uitwerken. Mocht de minister toch doorzetten met haar keuze voor de A4, dan is volgens Haan en Van der Velde een goed ingepaste A4 absoluut noodzakelijk. In de brief dringen zij er bij de minister op aan dat zij de 7 condities die in de adviescommissie IODS zijn gesteld, bij de aanleg van de A4 meeneemt. Ook willen zij dat de minister haar bereidheid uitspreekt om, als dat nodig is, het budget voor de snelweg hierop aan te passen.