Novum: Oppositie wil uitstel van verlenging A4

8 juni 2006

Novum: Oppositie wil uitstel van verlenging A4

Novum Nieuws • Minister van Verkeer Karla Peijs (CDA) moet wachten met de aanleg van het stuk snelweg A4-Delfland. Dat eisen de linkse oppositiepartijen en de kleine christelijke partijen. Peijs wil de A4 met zeven kilometer verlengen om verkeersproblemen op te lossen en daarmee snel beginnen, zonder eerst nieuw onderzoek af te wachten.

In een fel debat met de Kamer zei de bewindsvrouw woensdag dat de aanleg van de weg binnenkort start en dat deze in mei volgend jaar klaar moet zijn. De oppositie wil dat de minister eerst een zogenoemde netwerkanalyse over de verkeersproblemen bij Den Haag en Rotterdam afwacht. De netwerkanalyse, die over drie maanden wordt gepresenteerd, brengt de omgeving van het nieuwe stuk weg in kaart en moet uitwijzen of de aanleg noodzakelijk is.

Volgens Peijs is inmiddels voldoende tijd besteed aan studies naar verschillende varianten. Zij wil nu 'aan de slag'. Als uit de netwerkanalyse blijkt dat de aanleg van het nieuwe stuk snelweg een negatief resultaat oplevert, wil Peijs daarover alsnog het debat met de Kamer aangaan.

De bewindsvrouw zei tijdens het debat dat het nieuwe stuk snelweg voor een betere spreiding van het verkeer op de ring Rotterdam zal leiden. Hierdoor zal de doorstroming van auto's tussen Rotterdam en Den Haag worden bevorderd. De aanleg van het stuk snelweg van zeven kilometer en een verkeersplein kosten 540 miljoen euro.

Dit bedrag is volgens de SP-fractie niet voldoende om het doel te realiseren. Ook zou het draagvlak in de regio niet voldoende zijn voor de aanleg. Vorige maand protesteerden wethouders uit Schiedam en Vlaardingen tegen de aanleg. Vanwege 'onbevredigende' antwoorden van de minister is er binnenkort een vervolgdebat over de kwestie.