ADRD: Vlaardingen en Schiedam blijven A4 blokkeren

8 juni 2006

ADRD: Vlaardingen en Schiedam blijven A4 blokkeren

AD Rotterdams Dagblad • Vlaardingen en Schiedam hebben gisteren op de valreep nog een gezamenlijke brief naar de Tweede Kamer gestuurd. Want vandaag wordt het doortrekken van de A4 tussen Delft en Schiedam in Den Haag besproken.

De vaste kamercommissies van Verkeer en Waterstaat en VROM zullen zich samen met minister Peijs over de kwestie buigen.

Wethouders Ben van der Velde (Vlaardingen) en Yorick Haan (Schiedam) vragen de commissieleden in de brief om minister Peijs er alsnog van te overtuigen dat de A4 geen goed idee is. De aanleg ervan zou de verkeerssituatie in de regio alleen maar verslechteren, blijkt volgens de lokale bestuurders uit diverse rapporten. Kortom: de A4 is weggegooid geld. Beter zou het zijn de A13 bij Delft te verbreden en de A13/16 als vierstrooksweg aan te leggen. Schiedam en Vlaardingen willen dat ook goed naar verbetering van de huidige situatie en het openbaar vervoer wordt gekeken.

Minister Peijs heeft eerder al aangegeven de knoop nog voor de zomer te willen doorhakken. Betrokken gemeenten, waaronder ook Delft en Midden-Delfland, wensen niet mee te betalen aan de uitbreiding van de snelweg op hun grondgebied. Bovendien moet de A4, àls deze er komt, niet te horen, te zien en te ruiken zijn.