ADRD: "A4 is weggegooid geld"

9 juni 2006

ADRD: "A4 is weggegooid geld"

AD Rotterdams Dagblad • Uit de studie van Rijkswaterstaat, die minister Peijs zelf liet maken, blijkt dat doortrekken van de A4 juist meer files oplevert. Geen wonder dat ze niet zo scheutig is met informatie aan de Tweede Kamer, zegt wethouder Haan.

SP-wethouder Yorick HaanDes te meer wegen, des te meer files. Het doortrekken van de A4 – dwars door het groene Midden-Delfland – verslechtert de verkeerssituatie en is dus weggegooid geld. Dat is de conclusie die uit de meest recente A4-studie van Rijkswaterstaat valt op te maken, stelt de Schiedamse verkeerswethouder Y. Haan. Hij vindt het daarom geen wonder dat minister Peijs niet scheutig is met de cijfers uit dit onderzoek, waarvoor ze overigens zelf opdracht heeft gegeven.

"Ik denk dat Rijkswaterstaat is geschrokken van haar eigen rapport. Ben van der Velde ( wethouder in Vlaardingen, red.) en ik hebben onlangs met Peijs over deze studie gesproken. Ze wilde niet inhoudelijk op onze argumenten reageren." Wel beloofde ze dat Rijkswaterstaat een reactie zou geven. Die is er nog altijd niet. "Ik denk dat ze nog druk op zoek zijn naar argumenten vóór de A4," grapt Haan.

Schiedam en Vlaardingen hebben deze week gezamenlijk een brief naar de Tweede Kamer-fracties gestuurd. Daarin staat volgens Haan all ’moeilijk los te peuteren’ informatie van Rijkswaterstaat opgesomd. De wethouders hopen dat de kamer zo over voldoende munitie beschikt om Peijs op andere gedachten te brengen.

Op de bijgeleverde kaartjes, die de verkeerssituatie in 2020 schetsen, is duidelijk zichtbaar dat de door Schiedam en Vlaardingen gewenste verbreding van de A13 en de aanleg van de A13/16 de minste files zal opleveren.

Haan hoopt hiermee vertraging in de besluitvorming te veroorzaken. Dan lukt het de minister niet meer de A4 binnen haar ambtstermijn door te drukken, denkt hij.