NU.nl: 'Verlengen van A4 lost files niet op'

23 mei 2006

NU.nl: 'Verlengen van A4 lost files niet op'

NU.nl • Het doortrekken van de A4 tussen Delft en Schiedam lost fileproblemen op de A13 niet op. Dit melden de wethouders Yorick Haan (SP) en Ben van der Velde (GroenLinks) van respectievelijk Schiedam en Vlaardingen maandag.

Uit onderzoek van de wethouders is volgens hen gebleken dat na het verlengen van de A4 direct weer files zouden ontstaan. Minister van Verkeer Karla Peijs (CDA) gaf vorige week aan nog één keer met lokale bestuurders te willen praten over het realiseren van deze weg.

Verbreding
Nog voor de zomer wil Peijs de weg tussen Vlaardingen en Schiedam laten aanleggen, om het verkeer op de drukke A13 tussen de knooppunten Ypenburg en Kleinpolderplein te ontlasten. De verbreding van de A13 bij Delft en de A13/16 heeft volgens de minister meer effect dan het doortrekken van de A4. Maar dat zou duurder zijn.

Aan alle alternatieven kleven volgens Peijs grote nadelen. Daarom zou volgens beide wethouders eerst moeten worden gekeken naar de mogelijkheden voor verbetering van de huidige situatie. Ook zou het nadelige effect op het landschap van het verlengen van de A4 aanzienlijk zijn. Het landschap wordt nu veel gebruikt voor recreatie.