RS: GroenLinks uit collegeonderhandelingen

8 april 2006

RS: GroenLinks uit collegeonderhandelingen

GroenLinks is uit de coalitieonderhandelingen met de PvdA, de SP en het CDA gestapt. De partij kreeg de keuze om met een part-time wethouder aan het college deel te nemen, maar ging daar niet mee akkoord. De PvdA, de SP en het CDA gaan wel samen verder.

"We zijn erg teleurgesteld", zegt fractievoorzitter Ed Gloudi van GroenLinks. "We hebben er hard voor gewerkt en het collegeprogramma is zo goed als rond. Van de PvdA mochten we een halve wethouder leveren, de andere partijen vonden het überhaupt niet nodig dat we een wethouder zouden leveren. Zodoende komt de partij weer in de oppositie terecht. "We gaan het college kritisch volgen, maar ze voeren voor ons een herkenbaar programma uit. Ik denk niet dat ze er nog uit gaan schrappen en wij hebben meegeholpen het programma te schrijven."

Formateur Maarten Groene van de PvdA betreurt het besluit, maar vindt een coalitie met drie partijen en, in dit geval 23 zetels, nog steeds breed genoeg. Het collegeprogramma is gereed als eindconcept en wordt waarschijnlijk de komende week gepresenteerd.