LookTV: PvdA, SP, GroenLinks en CDA in coalitie

16 maart 2006

LookTV: PvdA, SP, GroenLinks en CDA in coalitie

De Partij van de Arbeid, de SP, GroenLinks en het CDA komen zo goed als zeker samen in een nieuwe coalitie. Dat heeft PvdA-fractievoorzitter Maarten Groene bekendgemaakt. De vier partijen gaan samen om de tafel zitten om het collegeprogramma te schrijven. De PvdA heeft onderhandelingsgesprekken met alle partijen gevoerd en deze coalitie kreeg de meeste steun.

Groene zei tegenover Radio Schiedam er een "heel goed gevoel over te hebben". Hij is blij dat de vorming van een nieuwe coalitie voorspoedig loopt. Yorick Haan van de SP vindt het een mooie oplossing, ook al ging zijn voorkeur uit naar een geheel linkse coalitie, dus zonder het CDA. "We gaan het met zijn vieren proberen."

De vier partijen moeten elkaar dus samen in een nieuw collegeprogramma nog wel vinden. Fractievoorzitter Ed Gloudi van GroenLinks vindt dat alles eerst nog rond gemaakt moet worden. "Er moeten voor GroenLinks voldoende punten zijn waarin wij ons kunnen vinden." Groenlinks is met twee zetels de kleinste partij van de vier. Groene vindt het daarom niet vanzelfsprekend dat die partij dan ook een wethouder levert. Gloudi zelf wil, als de partij bestuurlijke verantwoordelijkheid krijgt, wel graag een wethouder leveren.

Als de coalitie met deze vier partijen totstandkomt, heeft deze met in totaal 25 van de 35 zetels steun van een ruime meerderheid in de gemeenteraad.