"Zet Schiedam niet in de uitverkoop"

1 februari 2006

"Zet Schiedam niet in de uitverkoop"

De SP keert zich tegen de plannen van de ONS om de kabelpoot van het bedrijf te verkopen. Schiedam neemt een vrij unieke positie in op de kabelmarkt. De SP wil die positie in het belang van de Schiedamse televisiekijker graag handhaven. SP-fractievoorzitter Yorick Haan: “De ervaringen met grote, commercieel opererende, kabelbedrijven in het hele land zijn niet bepaald positief. Als de ONS de kabel in de uitverkoop gooit, zullen de grote jongens als UPC, Essent, Casema en Multikabel staan te dringen om in Schiedam voor het grote geld te gaan.”

“In Schiedam betaal je net iets meer dan tien euro per maand voor 44 televisiezenders, in de plaatsen waar UPC, Essent, Casema en Multikabel de dienst uitmaken betaal je meer dan vijftien euro voor een basispakket,” aldus Haan. “Bovendien wordt er veel, heel veel geklaagd over de service van deze bedrijven. Ik wil dat Schiedammers behoed worden voor de ellende, waar we van weten door televisieprogramma’s als Radar en Kassa.”

“Het is begrijpelijk dat ONS-CAI om zich heen kijkt. De ogen kunnen niet gesloten worden voor allerlei ontwikkelingen. Digitale televisie en telefoon via de kabel zijn zaken die in Schiedam aangeboden zullen moeten worden om te zorgen dat het kabelbedrijf rendabel blijft. Volgens mij kan er dan, net als dat gebeurd is bij internet via de kabel, beter samenwerking gezocht worden met aanbieders van dat soort zaken. Dat is logischer dan een uitverkoop van het kabelbedrijf.”

De SP zal vragen om agendering van de aankondiging van de verkoop door ONS-directeur Henk Eikenbroek, in de eerstvolgende raadsvergadering. Volgens de partij moet de gemeenteraad het laatste woord hebben in deze zaak. Haan: “De gemeente is enig aandeelhouder van de ONS. Daarom moet de gemeenteraad een uitspraak doen over deze keuze, die voor iedere Schiedammer gevolgen zal hebben.”