ADRD: Referendum voor burgemeester is van de baan

24 januari 2006

ADRD: Referendum voor burgemeester is van de baan

AD/Rotterdams Dagblad • Ondanks verwoede pogingen van Yorick Haan (SP) alsnog door middel van een referendum een nieuwe burgemeester te kiezen, zal Schiedam straks toch een aangewezen burgemeester krijgen. Het door Haan voorgestelde amendement werd gisteren met een meerderheid van stemmen afgewezen.

Al voor de extra raadsvergadering betuigden D66, het AOV en GroenLinks de SP hun steun en na een korte schorsing kwam er ook de handtekening van Eric Zwennis (Leefbaar Schiedam) bij. Hoewel Haans amendement niet door Gemeente Belangen Schiedam werd ondertekend, pleitte ook die partij voor een referendum. "Deze stad moet worden geleid door een krachtig persoon die de voorkeur bij de Schiedammers heeft. Dat is inspraak, dat is democratisch," sprak lijsttrekker Margo Strik.

De PvdA, die eerder unaniem achter het raadsbesluit voor het referendum had gestaan, kwam terug op haar schreden. "Als die wens mogelijk de benoeming van een zwaargewicht in de weg staat, dan kiezen we voor dat zwaargewicht."