Tegen de wind in!

De tegenwind van de crisis en de gure wind uit ‘Den Haag’.

Vier jaar geleden vroeg de SP Schiedam al extra aandacht voor het sociale domein vanwege de bankencrisis waarin we beland waren. Ook waarschuwden we toen al dat regeringsmaatregelen er toe zouden leiden dat de gemeente een uitvoeringsorgaan van ‘Den Haag’ zou worden en zo nog maar weinig ruimte voor eigen beleid over zou houden. Dat laatste is helaas bewaarheid.

De komende vier jaar moeten we daarom dezelfde koers blijven varen. Tegen de wind in. We moeten de straat op om te weten wat bewoners, ondernemers, organisaties vinden. Ook het beleid zal niet veranderen. Het armoede beleid, de afnemende zorg voor mensen die dat nodig hebben, de dreigende sluiting van instellingen blijven onze grootste aandachtspunten. Maar ook punten zoals milieu, veiligheid, welzijn, woningmarkt, kunst en cultuur, lokale economie en infrastructuur hebben onze grote aandacht. Tegen de wind in!

Voor een solidaire samenleving, voor een sociaal Schiedam waar de menselijke maat leidend is.
Daarom SP.

Theo Wijmans. Onze Lijsttrekker.
Lees hier ons hele programma "Tegen de Wind in!"

De hoofdpunten:

• Wonen. De buurt is de basis en dient de samenstelling van de gemeenschap te weerspiegelen. Er moet per wijk gestreefd worden naar een gezonde mix van dure en goedkope woningen, huur- en koopwoningen, voor starters, gezinnen en senioren. Meer ➤
  • Oude en nieuwe bedrijvigheid. Al jaren proberen bestuurders, college na college de Hoogstraat en andere commerciële gebieden van de stad te laten opleven. Mede door de financiële crisis is het echter moeilijk gebleken de negatieve spiraal te doorbreken. Gelukkig lukt het een aantal ondernemers wel om het hoofd boven water te houden. Graag willen wij deze ondernemers voor de stad behouden en proberen nieuwe aan te trekken. Meer ➤
  • Leven in Schiedam, van jong tot oud. Iedereen moet zich welkom voelen in onze stad, of je hier nu geboren bent of later bent gekomen. Meer ➤
  • Zorg. Indien men zorg nodig heeft en zelf niet in deze behoefte kan voorzien dient er een goed en stabiel vangnet te zijn. Meer ➤
  • Cultuur. Doormiddel van kunst kunnen wij ideeën en inzichten delen met anderen. Omdat cultuur de inzichten en betekenissen van de werkelijkheid zichtbaar maakt is dit van groot belang voor de samenleving en nog belangrijker is de uitwisseling van indrukken en ideeën. Elke samenleving ontleent hieraan haar identiteit. Samen met alle Schiedammers moeten we leren dat kunst en cultuur er niet alleen is voor de elite, maar voor iedereen! Meer ➤
  • Vervoer. Mobiel zijn en mobiel blijven op een efficiënte en verantwoorde manier. Meer ➤
  • Sport en recreatie. Bewegen en ontspannen is belangrijk, van jong tot oud. Meer ➤
  • Werk en inkomen. De economische crisis slaat snoeihard toe, de werkloosheidscijfers stijgen nog steeds. Ook in Schiedam staan meer en meer mensen langs de kant. Als plaatselijke partij pretendeert de SP-Schiedam niet deze wereldwijde crisis wel even op te lossen. Wel vinden we dat we solidair moeten zijn met de slachtoffers van deze crisis. Dat betekent in de praktijk dat we een goed sociaal vangnet in stand moeten houden. Meer ➤
  • Natuur en milieu. We staan er weinig bij stil maar de natuur is ons kostbaarste bezit. De lucht die we in ademen, het water dat we drinken en het voedsel dat we eten het komt allemaal uit de natuur, daarom moeten we haar de ruimte geven, respecteren en haar met zorg behandelen. Meer ➤
  • Onderwijs. Als het aan Rutte II ligt worden de gelden voor de huisvesting van scholen weggehaald bij de gemeenten en ondergebracht bij de scholen zelf. Dat is geen goede ontwikkeling, gemeenten hebben namelijk een kijk op de hele stad en zijn daarom veel beter in staat onderwijs evenwichtig te verspreiden. Meer ➤

Blijf niet mokkend aan de kant staan