Stedelijk Museum Schiedam

21 juni 2015

Stedelijk Museum Schiedam

In de raadsvergadering van 16 juni 2015 is een zeer belangrijk besluit over de toekomst van het Stedelijk Museum genomen.

In de twee voorafgaande commissievergaderingen is lang en grondig over de problemen bij het museum gesproken, over (waarschijnlijk) slecht management, over de hoogte van de financiële injectie, over kunst in het algemeen en over publiekstrekkers, over "makkelijke" en "elitaire" kunst enz.

Bijzonder is dat bijna alle partijen het er mee eens zijn, dat voor een stad die mensen en bedrijven wilt aantrekken, een hoog niveau en keuze aan culturele instellingen van groot belang zijn.

Iedereen wenst dat het museum in de stad blijft, dat het meer voor Schiedam en Schiedammers moet betekenen, maar sommige partijen denken dat te kunnen bereiken zonder een cent extra uit te geven! Terwijl iedereen toch begrijpt dat de situatie ernstig is en museum "technisch" failliet is.

In vorige cyclus heeft de raad een besluit aangenomen over Schiedam in Beweging (verplaatsen sportvelden naar het tunnel dak en de vrijgekomen locaties  bebouwen met dure huizen - heel kort samengevat), het gaat hier over 23 miljoen euro.! Natuurlijk, goed uitgeruste, moderne, duurzame sportvelden en sporthal zijn belangrijk, sport en bewegen ook, en dat kan duur zijn, zoals iemand opmerkte. Wel, ook kunst en cultuur op niveau, zoals een goed theater, een bijzondere, fantastisch mooie bibliotheek en een museum met een landelijk bekende collectie en mooie tentoonstellingen
kosten ook geld !

Ondanks alle uitgesproken sympathieën voor het  museum, was de stemming toch zeer spannend met als uitkomst 18 stemmen voor en 16 tegen. Een zeer krappe meerderheid.

De SP stemde voor het behoud van het Stedelijk Museum Schiedam, en is het eens met het verstrekken van 1,2 miljoen euro extra subsidie gespreid over vijf jaar.