BEGROTING 2015 INBRENG SP

25 november 2014

BEGROTING 2015 INBRENG SP

De SP dankt het college voor de duidelijke begroting 2015. Door deze opzet is het makkelijker om te controleren of de afspraken van Kompas die snel vertaald waren in de zomernota in de begroting terug komen.

Zoals we al eerder hadden aangegeven lag het zwaarte punt voor de SP bij de coalitie onderhandelingen bij de decentralisaties in het sociale domein. De afspraken die we hebben gemaakt met de coalitie partners, vooral dat niemand buiten de boot mag vallen, waren de belangrijkste om tot een akkoord te komen. We zagen die afspraken terug in de zomernota en zien die nu terug in de begroting. Uiteraard zijn we er ons van bewust dat nog veel onzeker is; we weten niet hoe onze voornemens uitpakken, het is nooit helemaal te voorspellen wat er uit Den Haag over ons uitgestrooid wordt en er kunnen altijd andere onverwachte factoren zijn. Zoals nu het faillissement van RIAGG Rijnmond waarbij we ons grote zorgen maken over wat er met de mensen gebeurd, hoe Schiedam die mensen moet opvangen, het gaat organiseren en wat de extra kosten hier voor zijn.

Zoals we al eerder opmerkten heeft de SP tijdens de onderhandelingen niet op alle punten haar zin gekregen wat inhoud dat er nog wat wensen van ons liggen. Maar daar gaat het bij deze begrotingsbehandeling niet om. Daarom beperken we ons tot de gemaakte afspraken en waar die volgens ons niet in de begroting zijn opgenomen.

Eerder al hebben we opgemerkt dat duurzaamheid en milieu niet helemaal goed uit verf zijn gekomen. Tijdens de zomer nota wilden we een motie “Groene Daken” indienen wat we niet deden omdat het college ons toezegde hier naar te kijken. We zijn van mening dat we deze, tijdens de bespreking van de zomernota, gemaakte afspraak niet in de begroting is terug te vinden. Daarom dat we de motie alsnog willen indienen bij de tweede termijn.

Zoals we ook aandacht willen vragen voor de door de SP ingebrachte wens om rekening te houden met woningen voor jongeren en het stijgende aantal één-persoonshuishoudens.

Behalve eerder genoemde punten komt de SP tot de conclusie dat eerder gemaakte afspraken in de begroting terugkomen. Andere wensen en verlangens moeten in de zomernota of bij behandeling van een college- of raadsvoorstel besproken worden.

Wel vragen we de gemeenteraad om uit solidariteit met de inwoners van Schiedam, van wie nog steeds offers worden gevraagd, in te stemmen met onze motie om de raadsvergoeding met 10% te verminderen ten bate van de algemene middelen.