PROTEST TEGEN DE HUURVERHOGINGEN

22 juni 2014

PROTEST TEGEN DE HUURVERHOGINGEN

Een groot aantal mensen zijn het woninghuurbeleid van het kabinet Rutte, VVD
en PvdA, meer dan zat.

Almaar stijgende huren moeten de woningmarkt vlot
trekken, behalve het kabinet snapt niemand er iets van.
Roxanne den Heijer ( 25 jaar ) nam in Vlaardingen het initiatief om hiertegen in het geweer te komen. Ze richtte een Huur Actie Comité op en vroeg huurders de huurverhogingen niet langer te betalen. De actie heeft zich nu ook naar Schiedam uitgebreid. Er is een Actie Comité opgericht en er zijn inmiddels duizenden flyers verspreid en al veel mensen in Schiedam hebben zich aangesloten.

Vanzelfsprekend steunen de SP afdelingen van Vlaardingen en Schiedam dit initiatief dat een halt wil toeroepen aan de stijgende huren, terwijl het onderhoud van veel woningen dikwijls slecht is en zelfs voor panden die op de slooplijst staan er toch een huurverhoging wordt aangekondigd.

We stelde Roxanne een paar vragen:

• Roxanne hoe ben je er toe gekomen deze actie op te zetten? “Ik zag op Internet dat een zekere Willy Lourenssen in Salland een protestactie was begonnen tegen de almaar stijgende huren en ik vond dat we hier het zelfde moesten doen.
  • Kreeg je onmiddellijk veel reacties en steun? “Ja, veel mensen reageerden positief op mijn oproep en de SP in Vlaardingen steunde mij, nu is daar ook de SP Schiedam bij gekomen en hebben we ook daar een comité opgericht.”
  • Wat wil je uiteindelijk bereiken? “Dat deze beweging massaal wordt en we volgend jaar in de Tweede Kamer kunnen afdwingen dat er een eind komt aan de voortdurend stijgende huurprijzen en de wet wordt veranderd.”

Lisa van Leeuwen, (20 jr.), woont op de Johan de Wittsingel in Schiedam. Via Roxanne kreeg ze te horen van de actie tegen de huur verhogingen en ze sloot zich onmiddellijk aan. Voor een slecht onderhouden woning, gehorig, enkel glas, geen CV e.d., die bovendien op de nominatie staat om gesloopt te worden, betaalt ze € 360, na de huurverhoging wordt dat € 375 en daar komen dan natuurlijk de energiekosten nog bovenop.

Ze heeft nu gelukkig werk gevonden, maar maandenlang moest ze zien rond te komen van een uitkering van € 210, terwijl haar huur € 360 bedroeg, een leuk begin als je jong bent en iets wil opbouwen. Na een periode van werkloosheid kan ze nu beginnen haar huurschuld , voor een rot slecht huis, weg te werken.

Voor iedereen die met de huuractie mee wil doen: vul de Actie Brief in!