BEËDIGING NIEUWE GEMEENTERAADSLEDEN

28 maart 2014

BEËDIGING NIEUWE GEMEENTERAADSLEDEN

Hier is de toespraak die Theo Wijmans gaf tijdens de beëdiging van de nieuwe gemeenteraadsleden.

De SP dankt de kiezers die hun waardering en vertrouwen in de SP hebben uitgesproken doormiddel van hun stem. Het is verleidelijk om te denken dat de kiezers de SP hebben beloond voor haar inzet zowel binnen de raad als op straat maar dat is niet de realiteit. De landelijke peilingen bepalen voor een groot gedeelte de lokale verkiezingsuitslag.

Wel is er voor de SP reden voor tevredenheid omdat een groot aantal kiezers doormiddel van hun stem op de SP te kennen hebben geven dat het beleid om moet. Dat men genoeg heeft van dit rampenkabinet. Dat er een sociale koers gevaren moet worden.

En precies dat wordt de inzet van de SP in de nieuwe termijn. Vier jaar geleden waarschuwden we al dat het naar uitzag dat de gemeente, als gevolg van alle taken die het kabinet over de schutting gooit zonder volledig budget, een uitvoeringsorgaan van Den Haag dreigde te worden. Dat wordt nu bewaarheid. Wat we toen niet konden voorzien dat was dat de crisis, als gevolg van economisch wanbeleid, nog steeds voort zou duren.

Juist deze twee dingen leiden ertoe dat de SP nu kiest voor het opkomen van mensen die te maken krijgen met alle decentralisaties en bezuinigingen van het rijk. Dat zijn er veel en er komt nog meer op ons af: de thuiszorg, begeleiding, dagbesteding, jeugdzorg enz. Dit vraagt grote financiële en organisatorische inzet van de gemeente. Daar komt nog bij dat een groot aantal Schiedammers in armoede leeft en de werkeloosheid nog steeds toeneemt. Ook dit vergt veel inspanningen van de nieuwe gemeenteraad en het college. Net als de economie; zzp-ers, kleine zelfstandigen en ondernemers hebben het echt moeilijk. Dit zijn de grootste zorgen voor de SP: Zorg, armoede bestrijding en de economie.

Ook op andere terreinen moet het nodige gebeuren. Iedere Schiedammer woont het liefst in een stad die schoon, heel en veilig is. Een stad waar die naar tevredenheid woont, werkt, recreërt en sport. Maar laten we eerst kijken wat noodzakelijk is. De SP is van mening dat er op het moment geen ruimte is voor risico volle projecten, niet voor prestige projecten. Alle grote uitgaven moeten nog eens tegen het licht gehouden worden. Is de uitgave op het moment echt nodig.

Het is ook hierom dat de SP graag mee zal doen in het nieuw te vormen college. Echter niet ten koste van alles. De doelstellingen blijven het belangrijkst. Daarom wilt de SP graag met partijen samenwerken die zich voor het eerder genoemde in willen zetten. Gezien de verkiezingsuitslag wordt het niet gemakkelijk om een nieuw college te vormen. De SP geeft uiteraard de voorkeur aan een samenwerking waarmee een sterk sociaal beleid kan worden neergezet.

Hoe de onderhandelingen voor een nieuw college ook verlopen of de SP coalitie partij wordt of oppositie partij blijft. We zullen ons hoede dan ook inzetten voor mensen die het nodig hebben. Zowel binnen de raad als op straat.

We zullen alles steeds weer meten aan de drie doestellingen van de SP:

Gelijkwaardigheid, menswaardigheid en solidariteit.